Elliot löysi
jalokuusen taimen sinä keväänä, jolloin hän vielä uskoi, että kaikki tärkeä
kasvaa hitaasti ja varmasti. Hän toi sen kaupan pussissa kotiinsa ja kaivoi
sille kuopan rinteeseen erkkerin ulkopuolelle. Kolmekymmentä vuotta myöhemmin
puu oli hänen pihansa mahtava hiljainen pylväs, vihreä muistomerkki kaikelle,
mikä oli mennyt toisin kuin hän oli kuvitellut, ja myös kaikelle, mikä oli mennyt paremmin.
Mutta tänä keväänä vahvoilla oksilla
näytti olevan ruostetta. Ei kaikkialla, vain siellä täällä, kuin joku olisi
käynyt sivelemässä sitä yön pimeydessä ohuella, kuparisella siveltimellä.
Uloimmat oksankärjet kasvoivat yhä, kirkkaanvihreinä ja toiveikkaina, mutta
sisemmät osat pysyivät ruosteenruskeina.
Elliot valvoi. Hän
istui keittiön pöydän ääressä, kuunteli jääkaapin hurinaa ja mietti, mitä
tehdä. Hän ei halunnut kaataa puuta. Se olisi ollut kuin repisi sivun pois
omasta elämästään. Mutta hän ei myöskään halunnut katsoa sen kuihtumista tai
kokea että se kaatuisi talon ylle.
Nyt oli korkea aika kysyä ammattilaisen neuvoa.
Puutarhuri asui kylän
laidalla. Vanhassa ruskeassa ruutuikkunaisessa mökissä, jonka pihalla kasvoi
kasveja, joita Elliot ei ollut koskaan nähnyt missään oppikirjassa. Osa niistä
näytti kuuntelevan, osa näytti nukkuvan, ja yksi näytti jopa selvästi seuraavan
Elliotin liikkeitä kuin utelias koira.
Puutarhuri itse oli
laiha, harmaahapsinen mies, jonka silmissä oli sellainen viisas katse, joka näkee
enemmän kuin mitä ihminen sanoo.
“Jalokuusi?” mies
toisti, kun Elliot kertoi tilanteen. “Ruostetta oksilla, mutta uutta kasvua
kärjissä. Älä vaan sano että näit myös kuparisia olentoja?”
Tuhoeläimiä? Sieniä? Elliot nyökkäsi, se
oli hyvin mahdollista. Tai sitten ei. Hän oli varautunut siihen, että mies nauraisi hänet ulos
pihalta.
Mutta puutarhuri ei
nauranut. Hän huokaisi syvään, kuin olisi odottanut tätä jo pitkään.
“Kolmekymmentä vuotta
sitten”, puutarhuri sanoi, “sinä istutit sen taimen. Mutta et yksin.”
Elliot tunsi, kuinka jokin sisällä liikahti - ei yliluonnollinen muisto, vaan tavallinen, arkinen, kipeä. “Minä istutin sen hänen kanssaan”, Elliot sanoi hiljaa. “Sen ihmisen, joka lähti. Joka ei koskaan tullut takaisin.”
Puutarhuri nyökkäsi.
“Sinä kirjoitit
kirjeen hänelle ja työnsit sen taimen juurelle. Sanoit, että jos hän joskus
palaisi, hän näkisi, miten suureksi puu oli kasvanut.”
Elliot sulki
silmänsä. Muisto ei ollut kirkas, mutta se oli tosi. Hän muisti naurun, joka
oli kaikunut pihalla. Ruosteenruskeat palmikot. Hän muisti kädet, jotka olivat pitäneet tainta yhdessä
hänen kanssaan.
Mutta heidän puunsa ei taannut yhteistä tulevaisuutta. Elliot muisti sen
päivän, jolloin toinen oli lähtenyt. Ei riidan vuoksi vaan siksi, että elämä
kuljetti eri suuntiin.
Puutarhuri oli tullut Elliotin mukaan auttamaan häntä. Pian Elliot seisoi pitkään puun juurella, kädet taskuissa, katse oksissa
jotka olivat nyt siistityt ja hoidetut. Puu näytti rauhallisemmalta, mutta hän itse
ei ollut.
Hän tiesi, kenelle
hänen piti soittaa.
Ei siksi, että hän
odotti vastauksia. Ei siksi, että hän halusi selityksiä. Vaan siksi, että
kolmekymmentä vuotta oli liian pitkä aika olla sanomatta mitään.
Hän meni sisälle,
otti vanhan puhelinluettelon laatikosta - sellaisen, johon hän oli joskus
kirjoittanut numeroita käsin, ennen kuin kaikki siirtyi puhelimiin ja pilviin.
Sivu oli kellastunut, mutta nimi oli siinä yhä.
Hän ei ollut lausunut sitä ääneen vuosikymmeniin. Nyt hän naputti numeron hitaasti, kuin jokainen painallus olisi ollut pieni lupaus itselleen. Puhelin hälytti. Kerran. Kahdesti. Kolmesti.
Elliot oli jo
laskemassa luurin alas, kun linja naksahti auki.
Elliot hymyili - ei
nuoren miehen hymyä, vaan sellaisen, joka on oppinut, että elämä ei aina anna
toista mahdollisuutta, mutta joskus se antaa pienen, hiljaisen hetken, joka on
melkein yhtä hyvä.
“Ehkä voisit tulla
joskus katsomaan sitä”, Elliot sanoi. Ehdotuksena, mikä ei
vaatinut mitään.
Toisessa päässä oli
pitkä, lämmin tauko.
“Ehkä voisin”, ääni
vastasi lopulta.
Kun Elliot sulki
puhelimen, hän tunsi olonsa kevyemmäksi kuin pitkään aikaan. Puu seisoi
pihalla, vanha ja vahva, ja sen oksat heiluivat lempeästi tuulessa.
Se ei ollut portti
toiseen maailmaan. Se oli portti menneisyyteen, jonka hän oli vihdoin avannut.
Ja se riitti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti